Följ UR - Sveriges Utbildningsradio AB

Scenerna som förändrade filmen

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2016 10:37 CET

Filmens värld är fylld av scener som får oss att gråta, skratta och skrika av rädsla. Vissa scener har blivit ikoniska för att de innehåller stort skådespeleri, odödliga repliker eller en kameraåkning som får publiken att tappa andan. Andra scener har introducerat helt nya berättargrepp, innovationer som påverkat hur efterkommande filmer görs. UR:s tv-serie Scenerna som förändrade filmen gör nedslag i västerländsk filmhistoria, med fokus på utvecklingen efter andra världskriget. Programledare är Eva Röse. Onsdagar i SVT1 kl. 22.00, start 20 januari.

I åtta halvtimmesprogram bjuder UR:s Scenerna som förändrade filmen på historierna bakom olika filmscener som satt en tydlig prägel på den västerländska filmtraditionen, från 50-talet och framåt. Det handlar om den moderna filmhistoriens viktigaste brytpunkter – de nyskapande idéer och stilgrepp som infört något nytt och gjort avtryck på mediet i sig. Scener och filmer som bidragit till nya sätt att berätta, introducerat tekniska eller formmässiga innovationer, och som kommit att inspirera efterkommande filmskapare.

Varje avsnitt innehåller tre filmporträtt. Tittaren får följa med till platserna där scenerna spelades in och träffar regissörerna, producenterna, scriptorna, fotograferna och andra filmmedarbetare som var med om att skapa scenerna. Filmhistoriker och andra sakkunniga analyserar scenerna och det blir sannolikt en och annan aha-upplevelse.

– Personligen tycker jag det var väldigt intressant att se hur man kan härleda nya uttrycksmöjligheter för filmare till enskilda händelser. Som kameraåkningen med den nya innovationen Steadicam i Rocky när Sylvester Stallone springer uppför trapporna till konstmuseet i Philadelphia, säger UR:s projektledare Magnus Sjöström.

I serien berättar Garret Brown, uppfinnare till Steadicam, hur han i och med Rocky-scenen blev överhopad av erbjudanden, bland annat från Stanley Kubrick som höll på att förbereda inspelningen av The Shining.

Första avsnittet behandlar tre filmporträtt från tre olika genrer. Stanley Kubricks Science fiction-klassiker 2001: A Space Odyssey från 1968 som ligger som grund för den estetik och de teman som vi än i dag associerar med genren. När Harry mötte Sally från 1989 som blev måttstock för den moderna romantiska komedin och japanska skräckfilmen Ringu från 1989 som blåste nytt liv i skräckfilmsgenren.

Längre in i serien får tittaren bland annat en genomgång av hur Robert Altmans många huvudpersoner i bland annat Nashville och Shortcuts påverkat det vi ser på filmduken och på tv i dag. Även filmer som kanske inte uppfattas som särskilt bra eller creddiga av filmkonnässörer lyfts fram som viktiga för utvecklingen, som till exempel The Blair witch project med sitt nya sätt att marknadsföra film på. Och Halloween som tog fram manualen för hur 80- och 90-talsskräckisars birollsgalleri skulle se ut.

Det blir också samtal om Method acting, och Marlon Brandos taxiscen i Storstadshamn, med Ellen Burstyn på Actors Studio i New York. Ingmar Bergmans assistent Katinka Farago återvänder till stranden där de spelade in öppningsscenen till Det sjunde inseglet. Tomas Vinterberg och Ulrich Thomsen i Filmbyen berättar hur det gick till att spela in Festen, den första dogmafilmen.

OM UR
UR är ett fristående public servicebolag som driver Kunskapskanalen tillsammans med SVT samt sänder i SR:s och SVT:s kanaler. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.
www.ur.se